LEGISLATIE

REGULAMENT
de aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/2000
privind organizarea activitatii si functionarea
institutiilor de medicina legala

 

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Art. 1 - Activitatea de medicina legala se desfasoara īn conformitate cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activitatii si functionarea institutiilor de medicina legala, publicata īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr.22 din 21 ianuarie 2000, ale prezentului regulament si ale Normelor procedurale privind efectuarea expertizelor, a constatarilor si a altor lucrari medico-legale, aprobate prin Ordinul ministrului justitiei si al ministrului sanatatii nr. 1.124/C/255/2000.

Art. 2 - 1)Activitatea de medicina legala se realizeaza de medici legisti, īncadrati īn institutiile de medicina legala.
2) La efectuarea expertizelor, examinarilor, constatarilor sau a altor lucrari medico-legale pot participa, daca este necesar, si alti specialisti cu studii superioare, cum sunt: medici specialisti, farmacisti, toxicologi, chimisti, biologi, psihiatri, psihologi si alte persoane atestate ca experti, īn cadrul si pe durata functionarii lor īn institutiile de medicina legala.

Art. 3 - Activitatea de medicina legala se desfasoara cu respectarea principiului independentei si al impartialitatii medicilor legisti.

 

CAPITOLUL II
Organizarea institutiilor de medicina legala

Art. 4 - 1) Institutul de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti este unitate cu personalitate juridica, subordonata Ministerului Sanatatii si Familiei. Conducerea institutului se asigura de un director general, numit prin ordin al ministrului sanatatii. Pe lānga directorul general functioneaza un consiliu consultativ din care fac parte directorul medical, directorul economic, consilierul juridic, precum si conducatorii laboratoarelor.
2) Īn cadrul Institutului de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti se organizeaza laboratoare, servicii si birouri. Structura organizatorica se aproba prin ordin al ministrului sanatatii.

Art. 5 - 1) Pe lānga Institutul de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti functioneaza Comisia superioara medico-legala, cu sediul īn acest institut.
2) Īn cadrul institutelor de medicina legala din centrele medicale universitare, denumite īn continuare institute de medicina legala, precum si īn cadrul Institutului de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti functioneaza comisii de avizare si control al actelor medico-legale.

Art. 6 - La sediul Institutului de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti īsi desfasoara activitatea Consiliul superior de medicina legala.

Art.7 - 1)Filialele Institutului de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti din centrele medicale universitare se reorganizeaza ca institute de medicina legala, unitati cu personalitate juridica, īn subordinea Ministerului Sanatatii si Familiei.
2) Institutele de medicina legala sunt conduse de un director, numit prin ordin al ministrului sanatatii, pe baza de concurs, conform legii. Pe lānga director functioneaza un consiliu consultativ, din care fac parte sefii de laboratoare, de servicii sau de birouri.
3) Īn cadrul institutelor de medicina legala se organizeaza laboratoare, servicii si birouri. Structura organizatorica se aproba prin ordin al ministrului sanatatii, la propunerea Consiliului superior de medicina legala.
4) Īn cadrul institutelor de medicina legala functioneaza comisii de avizare si control al actelor medico-legale.
5) Institutele de medicina legala colaboreaza cu catedrele de medicina legala din unitatile de īnvatamānt superior, īn vederea asigurarii mijloacelor materiale si umane necesare īn procesul de īnvatamānt superior medical si juridic.

Art. 8 - 1) Directorul general al Institutului de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti si directorii institutelor de medicina legala au urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta institutele de medicina legala īn fata autoritatilor publice si a celorlalte persoane juridice si fizice;
b) organizeaza, īndruma si controleaza buna desfasurare a activitatii de asistenta medico-legala, conform competentei sale teritoriale;
c) dispune formarea de comisii de expertiza, potrivit legii;
d) supravegheaza si controleaza din punct de vedere stiintific si metodologic expertizele si constatarile medico-legale.
2) Directorul general al Institutului de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti si directorii institutelor de medicina legala pot participa, īn limitele competentei institutului de medicina legala, la lucrarile comisiei care efectueaza o noua expertiza.

Art. 9 - Competenta teritoriala a institutelor de medicina legala este urmatoarea:
a) Institutul de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti deserveste municipiul Bucuresti si judetele Arges, Brasov, Buzau, Calarasi, Constanta, Dāmbovita, Giurgiu, Ialomita, Prahova, Tulcea, Vālcea, Ilfov si Teleorman;
b) Institutul de Medicina Legala din Cluj-Napoca, judetul Cluj, deserveste judetele Alba, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramures, Satu Mare, Salaj si Sibiu;
c) Institutul de Medicina Legala din Iasi, judetul Iasi, deserveste judetele Bacau, Botosani, Braila, Galati, Iasi, Neamt, Suceava, Vaslui si Vrancea;
d) Institutul de Medicina Legala din Timisoara, judetul Timis, deserveste judetele Arad, Caras-Severin, Hunedoara, Timis si Bihor;
e) Institutul de Medicina Legala din Tārgu-Mures, judetul Mures, deserveste judetele Covasna, Harghita si Mures;
f) Institutul de Medicina Legala din Craiova, judetul Dolj, deserveste judetele Dolj, Gorj, Mehedinti si Olt.

Art. 10 - 1) Serviciile de medicina legala se īnfiinteaza īn fiecare judet, avind sediul īn localitatea resedinta de judet, si sunt conduse de un medic legist sef, numit de directorul directiei judetene de sanatate publica, īn conditiile legii.
2) Serviciile de medicina legala judetene sunt unitati fara personalitate juridica īn subordinea directiilor judetene de sanatate publica, iar din punct de vedere stiintific si metodologic sunt coordonate de institutul de medicina legala īn a carui competenta teritoriala intra potrivit art. 9.
3) Īn functie de volumul de activitate, īn structura serviciilor de medicina legala judetene se pot īnfiinta, prin hotarāre a directiei judetene de sanatate publica, cu avizul institutului de medicina legala competent, laboratoare de specialitate cum ar fi cele de histopatologie, toxicologie, biocriminalistica sau psihiatrie medico-legala. 4) Serviciile de medicina legala judetene pot avea īn structura lor cabinete de medicina legala cu sediul īn orase sau municipii care nu sunt resedinta de judet.

Art. 11 - 1) Medicul legist sef are urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza, īndruma si controleaza buna desfasurare a activitatii serviciului de medicina legala sau a cabinetului de medicina legala;
b) dispune formarea comisiilor de expertiza largite cu cadre de specialitate īn cazul expertizelor medico-legale psihiatrice, al celor privind acordarea asistentei medicale necorespunzatoare, amānarea sau īntreruperea executarii pedepsei, precum si īn orice alte cazuri justificate;
c) supravegheaza si controleaza din punct de vedere stiintific si metodologic expertizele si constatarile medico-legale efectuate de medicii legisti din serviciul de medicina legala respectiv;
d) dispune trimiterea lucrarilor de medicina legala pe care, din punct de vedere tehnic, nu le poate efectua, institutului de medicina legala competent;
e) supravegheaza expertizele medico-legale īn cazurile privind infractiunile de omucidere, loviri sau vatamari cauzatoare de moarte si participa, īn mod obligatoriu, la efectuarea expertizelor īn cazul sesizarilor privind acordarea asistentei medicale necorespunzatoare;
f) reprezinta serviciul de medicina legala īn relatiile acestuia cu autoritatile publice si cu celelalte persoane juridice si fizice.
2) Īn caz de imposibilitate a exercitarii atributiilor medicul legist sef poate delega exercitarea atributiile ce īi revin unui alt medic legist din cadrul serviciului de medicina legala sau de la cabinetul de medicina legala pe care īl conduce.
3) Medicul legist sef, īn limitele competentei serviciului de medicina legala, poate participa la lucrarile comisiei care efectueaza o noua expertiza.

Art. 12 - 1) Medicul sef de laborator de specialitate are urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza, īndruma si controleaza buna desfasurare a activitatii laboratorului de care raspunde;
b) repartizeaza expertizele īn functie de complexitatea si dificultatea acestora, corespunzator nivelului de competenta al medicilor din subordine;
c) supravegheaza si controleaza din punct de vedere stiintific si metodologic expertizele si constatarile medico-legale efectuate de medicii legisti din subordine;
d) supravegheaza expertizele medico-legale īn cazurile privind infractiunile de omucidere, loviri sau vatamari cauzatoare de moarte si participa, īn mod obligatoriu, la efectuarea expertizelor privind sesizarile de acordare a asistentei medicale necorespunzatoare;
e) participa la lucrarile comisiei care efectueaza o noua expertiza.
2) Īn caz de imposibilitate a exercitarii atributiilor medicul sef de laborator de specialitate poate delega exercitarea atributiilor ce īi revin unui alt medic legist din laboratorul pe care īl conduce.

 

CAPITOLUL III
Activitatea institutiilor sanitare de medicina legala
si a altor structuri cu atributii
īn domeniul medicinei legale

A. Cabinetele de medicina legala

Art. 13 - 1) Pentru efectuarea expertizelor si constatarilor medico-legale īn localitatile īn care functioneaza cabinete de medicina legala organele judiciare sau alte persoane fizice ori juridice se adreseaza acestora. Īn celelalte cazuri de expertiza sau de constatare organele judiciare sau alte persoane fizice ori juridice se adreseaza serviciului de medicina legala judetean, cu respectarea competentei teritoriale si a ierarhiei competentei profesionale.
2) Pentru efectuarea unei noi expertize organele judiciare se adreseaza, dupa caz, serviciului de medicina legala judetean sau institutului de medicina legala competent, potrivit prezentului regulament.

B. Serviciile de medicina legala

Art.14 - 1) Serviciile de medicina legala judetene, īn conformitate cu competenta lor teritoriala, sunt abilitate sa efectueze expertize, examinari, constatari sau alte lucrari medico-legale si complementare, la solicitarea organelor judiciare competente sau a altor persoane fizice ori juridice.
2) Serviciile de medicina legala judetene efectueaza examinarile complementare conform dotarii tehnice de care dispun.

C. Institutele de medicina legala

Art. 15 - Institutele de medicina legala sunt abilitate sa efectueze lucrari medico-legale, dupa cum urmeaza:
a) autopsii, īn situatiile prevazute de lege, inclusiv autopsierea sau reautopsierea cadavrelor exhumate, identificarea pe material fotografic, expertiza antropologica pe elemente de cadavru sau de schelet;
b) constatari si expertize medico-legale, īn cazurile care depasesc nivelul de competenta al serviciilor de medicina legala judetene sau cānd acestea īsi declina competenta, din motive temeinice, īn efectuarea acestora;
c) o noua expertiza medico-legala, īn cadrul unei comisii de expertiza, astfel: expertize medico-legale traumatologice īn cazuri de omor, loviri sau vatamari cauzatoare de moarte, vatamari corporale grave, expertize medico-legale psihiatrice īn materie penala si civila, expertize īn vederea amānarii sau īntreruperii executarii pedepsei pe motive medicale, expertize īn cazuri de acordare necorespunzatoare a asistentei medicale, expertiza medico-legala pentru evaluarea infirmitatii sau a incapacitatii de munca determinate de afectiuni traumatice, expertiza medico-legala a persoanelor īn vederea autorizarii detinerii si folosirii armelor si munitiilor, expertiza medico-legala a persoanelor pentru evaluarea capacitatii de conducere auto;
d) expertize biocriminalistice pe corpurile delicte, precum expertiza petelor de sānge, de sperma si a firului de par;
e) expertiza criminalistica traseologica, cum ar fi factorii suplimentari ai īmpuscarii;
f) expertiza filiatiei: expertiza perioadei de conceptie, a potentei si a capacitatii de procreare, expertiza comparativa antropometrica īn diagnosticul filiatiei, expertiza filiatiei prin metode serologice, HLA sau ADN;
g) expertize toxicologice.

Art. 16 - 1) Lucrarile constānd īn cercetarea la fata locului si ridicarea cadavrului, autopsii urgente, cercetarea cazurilor īn care exista pericolul disparitiei unor mijloace de proba sau al schimbarii unor situatii de fapt se efectueaza īn regim de permanenta.
2) Īn institutele de medicina legala permanenta se asigura prin ore de garda, iar la serviciile de medicina legala, prin chemari de la domiciliu ale medicilor.

Art. 17 - 1) Īn caz de necompetenta teritoriala institutia de medicina legala īsi poate declina competenta īn favoarea celei competente.
2) Īn caz de necompetenta stiintifica institutia de medicina legala īsi declina competenta īn favoarea celei ierarhic superioare.
3) Cānd doua sau mai multe institutii se recunosc competente ori īsi declina competenta, conflictul pozitiv sau negativ de competenta se solutioneaza de institutia de medicina legala ierarhic superioara comuna. Cānd conflictul de competenta se iveste īntre o institutie de medicina legala si Institutul de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti, solutionarea conflictului revine Consiliului superior de medicina legala.

Art. 18 - Institutiile de medicina legala pot sa refuze efectuarea unei expertize, examinari, constatari sau a altei lucrari medico-legale īn cazul īn care nu se asigura informatiile medicale solicitate, accesul la materialul dosarului necesar īn vederea efectuarii acesteia, examinarea nemijlocita a persoanei ori daca nu sunt asigurate conditiile tehnice pentru efectuarea acesteia.

D. Comisiile de avizare si control al actelor medico-legale

Art. 19 - 1) Comisiile de avizare si control al actelor medico-legale, care functioneaza īn cadrul institutelor de medicina legala, verifica, evalueaza, analizeaza si avizeaza din punct de vedere stiintific continutul si concluziile diverselor acte medico-legale realizate de serviciile de medicina legala judetene, conform competentei teritoriale.
2) Avizarea se solicita de organele de urmarire penala si de instantele de judecata, īn conditiile legii, ori se realizeaza din oficiu īn cazul noilor expertize medico-legale, īnainte ca actele noilor expertize sa fie transmise organelor de urmarire penala sau instantelor judecatoresti.

Art. 20 - Organele judiciare care solicita avizul comisiei de avizare si control al actelor medico-legale sunt obligate sa puna la dispozitie acesteia toate documentele medicale si medico-legale existente īn dosarul cauzei, īnsotite de o adresa de īnaintare care cuprinde un scurt istoric al faptei, precum si īntrebarile la care se asteapta un raspuns prin avizul comisiei de avizare si control.

Art. 21 - 1) Īn cazul īn care concluziile expertizei medico-legale sunt contradictorii, comisia de avizare si control se pronunta asupra acestora, putānd formula anumite precizari sau completari.
2) Īn cazul īn care concluziile actelor medico-legale nu pot fi avizate, comisia de avizare si control recomanda fie refacerea partiala sau totala a acestora, fie efectuarea unei noi expertize.

Art. 22 - 1) Dupa obtinerea avizului comisiei de avizare si control se poate solicita efectuarea unor noi expertize medico-legale de catre unitatile medico-legale ierarhic inferioare acesteia numai īn cazul īn care comisia de avizare si control a recomandat explicit acest lucru sau daca au aparut date noi medicale ori de ancheta, inexistente la data expertizelor anterioare.
2) Avizele comisiei de avizare si control se trimit solicitantilor īn termen de cel mult 30 de zile de la data cererii, dar numai dupa achitarea contravalorii expertizei, si se comunica institutiilor de medicina legala care s-au pronuntat īn cauza respectiva.

E. Comisia superioara medico-legala

Art. 23 - Comisia superioara medico-legala functioneaza pe lānga Institutul de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti, reprezentānd autoritatea stiintifica suprema īn domeniul medicinei legale, care verifica, evalueaza, analizeaza si avizeaza din punct de vedere stiintific, la cererea organelor judiciare, continutul si concluziile diverselor acte medico-legale.

Art. 24 - 1) Componenta nominala a Comisiei superioare medico-legale, precum si lista cuprinzānd specialistii care pot fi cooptati la lucrarile acesteia se aproba prin ordin al ministrului sanatatii.
2) Sedintele Comisiei superioare medico-legale se pot desfasura daca se īntruneste majoritatea membrilor.

Art. 25 - Organele judiciare care solicita avizul Comisiei superioare medico-legale sunt obligate sa īi puna la dispozitie toate actele medicale si medico-legale din dosar, īnsotite de o adresa de īnaintare care sa cuprinda un scurt istoric al faptei, precum si īntrebarile, formulate clar, la care trebuie sa raspunda īn aviz.

Art. 26 - 1) Comisia superioara medico-legala se poate pronunta, verificānd si avizānd din punct de vedere stiintific, si īn situatiile īn care au fost efectuate noi expertize sau au fost date avize de catre comisiile de avizare si control al actelor medico-legale competente teritorial.
2) Comisia superioara medico-legala nu efectueaza examinari de persoane, iar daca membrii comisiei considera necesara examinarea persoanei, recomanda efectuarea unei noi expertize medico-legale, urmānd ca ulterior concluziile acesteia sa fie supuse avizarii Comisiei superioare medico-legale.

Art.27 - 1) Īn cazul īn care Comisia superioara medico-legala constata existenta unor concluzii contradictorii īntre prima expertiza si cea ulterioara sau ale altor acte medico-legale, aceasta poate aviza, īn totalitate sau partial, concluziile uneia dintre ele, putānd formula anumite precizari sau completari.
2) Īn cazul īn care concluziile actelor medico-legale nu pot fi avizate, Comisia superioara medico-legala recomanda refacerea totala sau partiala a lucrarilor, formulānd propuneri īn acest sens sau concluzii proprii.
3) Īn cazul īn care se constata deficiente īn redactare sau abateri privind metodologia īntocmirii unor acte medico-legale, Comisia superioara medico-legala poate dispune refacerea partiala sau totala a acestora.

Art. 28 - 1) Īn cazul īn care Comisia superioara medico-legala a eliberat un aviz, organele judiciare nu pot solicita efectuarea altor expertize medico-legale unor unitati medico-legale ierarhic subordonate acesteia decit daca au aparut date noi medicale sau de ancheta. Īn acest caz efectuarea expertizei medico-legale este de competenta Institutului de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti.
2) Avizul Comisiei superioare medico-legale se trimite solicitantului īn termen de cel mult 40 de zile de la data cererii si numai dupa achitarea contravalorii prestatiei medico-legale. Avizul se comunica si institutiilor de medicina legala care s-au pronuntat īn cauza respectiva.

F. Consiliul superior de medicina legala

Art. 29 - Consiliul superior de medicina legala īsi exercita atributia de coordonare stiintifica si metodologica a activitatii de medicina legala prin: a) acreditarea noilor metode de cercetare stiintifica, care urmeaza sa fie aplicate īn practica, elaborānd īn acest scop protocoale de verificare experimentala si standardizare;
b) elaborarea si adoptarea normelor metodologice ale expertizelor medico-legale, pe care le reactualizeaza periodic īn functie de progresul tehnico-stiintific;
c) convocarea anuala de reuniuni cu medicii legisti pentru a analiza expertizele controversate si a prelucra modificarile normelor metodologice elaborate.

G. Comisiile mixte

Art. 30 - 1) Īn vederea asigurarii bunei desfasurari a activitatii de medicina legala, prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului justitiei se constituie comisii mixte, formate din medici si personal de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei, care sa verifice modul de efectuare a lucrarilor medico-legale.
2) Comisiile mixte se constituie ori de cāte ori exista indicii cu privire la savārsirea unor abateri grave īn efectuarea lucrarilor medico-legale si ministrul justitiei ori ministrul sanatatii solicita efectuarea unor verificari de catre acestea.

Art. 31 - 1) Comisiile mixte verifica daca lucrarile medico-legale au fost efectuate cu respectarea dispozitiilor legale īn domeniu. Fiecare verificare este finalizata īntr-un raport scris.
2) Īn cazul īn care, īn urma verificarilor efectuate, comisiile mixte apreciza ca au fost īncalcate unele dispozitii legale, acestea sesiseaza, dupa caz, organele judiciare sau structurile competente ale Colegiului Medicilor din Romānia.

 

CAPITOLUL IV
Expertii medico-legali

Art. 32 - 1) Constatarile medico-legale se efectueaza de medici legisti, iar expertizele se efectueaza de medici legisti care au calitatea de expert oficial desemnati de conducerea institutelor de medicina legala si a serviciilor de medicina legala judetene.
2) La efectuarea expertizelor medico-legale realizate de expertii oficiali pot participa experti numiti de organele judiciare, la cererea partilor, dintre cei īnscrisi pe lista īntocmita de institutele de medicina legala, cu avizul Consiliului superior de medicina legala.

Art. 33 - 1) Expertii numiti de organele judiciare la cererea partilor pot asista la lucrari si la examinarea persoanei, pot solicita investigatii complementare, iar īn cazul expertizei pe documente pot lucra individual, īn paralel cu expertii oficiali.
2) Obiectiile si contributia expertilor numiti de organele judiciare la cererea partilor se consemneaza īn raportul medico-legal.
3) Īn cazul īn care expertii numiti de organele judiciare la cererea partilor asista expertii oficiali, prezenta acestora se consemneaza īn partea introductiva a raportului medico-legal.
4) Expertii numiti de instanta la cerea partilor au acces numai la datele medicale si medico-legale din dosarul de urmarire penala, respectiv al instantei. Accesul la datele din arhivele institutiilor medico-legale se poate face numai cu acordul scris al conducatorului institutiei medico-legale.

Art. 34 - 1) Poate fi expert medico-legal persoana care īndeplineste urmatoarele conditii:
a) este cetatean romān si cunoaste limba romāna;
b) are capacitate de exercitiu deplina;
c) este licentiat al unei institutii de īnvatamānt universitar medical, īn conditiile legii;
d) a absolvit cursuri postuniversitare de specializare īn medicina legala;
e) practica īn mod curent aceasta specialitate;
f) nu a suferit o condamnare definitiva pentru o infractiune savārsita īn īmprejurari legate de exercitarea profesiei;
g) este atestat īn calitatea de expert medico-legal de catre Consiliul superior de medicina legala.
2) Criteriile de atestare īn calitatea de expert medico-legal, precum si conditiile de suspendare sau de retragere a calitatii de expert medico-legal se elaboreaza de Consiliul superior de medicina legala si se aproba prin ordin al ministrului sanatatii.
3) Calitatea de expert medico-legal se evalueaza anual de Consiliul superior de medicina legala, acesta putānd suspenda sau retrage aceasta calitate, dupa caz.
4) Neīndeplinirea oricareia dintre conditiile prevazute la alin 1 de catre persoana care are calitatea de expert medico-legal determina retragerea acestei calitati. Īnceperea urmaririi penale īmpotriva expertului medico-legal pentru o infractiune savārsita īn īmprejurari legate de exercitarea profesiei atrage suspendarea.

Art. 35 - 1) Medicul legist care a eliberat un certificat medico-legal nu mai poate participa la redactarea unui raport de expertiza sau la efectuarea unei noi expertize medico-legale īn acelasi caz.
2) Īn cazul īn care medicul legist este īmpiedicat, din motive justificate, sa efectueze lucrarea solicitata, el comunica īn scris acest lucru, aratānd motivele, de īndata, institutiei de medicina legala competente, īn vederea desemnarii unei alte persoane de specialitate.
3) Medicii rezidenti īn specialitatea de medicina legala nu pot semna acte medico-legale.

Art. 36 - Nu poate fi numit de organele judiciare la cererea partilor sa participe la efectuarea expertizei:
a) expertul care a fost desemnat oficial sa efectueze expertiza īn cauza;
b) expertul care a fost martor īn aceeasi cauza;
c) expertul care a declarat ca se abtine, aflāndu-se īntr-un caz de incompatibilitate, ori care a fost recuzat;

Art. 37 - 1) Īn cazul īn care, īn decursul efectuarii expertizei sau al constatarii medico-legale, medicul legist constata si alte aspecte cu implicatii medico-legale deosebite de cele ce formeaza obiectul lucrarii, el solicita organelor judiciare modificarea sau completarea obiectului acesteia.
2) De asemenea, īn cazul īn care, īn decursul examinarilor medico-legale efectuate la cererea persoanelor interesate, medicul legist ia cunostinta de elemente medico-legale care constituie indiciile unei infractiuni pentru care actiunea penala se pune īn miscare din oficiu, el consemneaza aceste fapte īn actele medico-legale si le aduce la cunostinta organelor judiciare competente.

Art. 38 - 1) Īn cazul īn care medicul legist considera necesara consultarea documentelor medicale, respectiv medico-legale, aflate la dosar sau a altor documente necesare pentru efectuarea lucrarii medico-legale, el poate solicita organelor judiciare competente acest lucru.
2) Īn cazul īn care pentru efectuarea expertizei solicitate se impune examinarea persoanei sau efectuarea unor investigatii medicale de specialitate, medicul legist poate solicita organelor judiciare competente sa dispuna efectuarea acestor examinari.

Art. 39 - 1) Medicul legist este obligat sa pastreze secretul profesional si de serviciu īn privinta lucrarilor medico-legale efectuate. El poate folosi materialul documentar privind lucrarile medico-legale, īn vederea redactarii unor comunicari si lucrari stiintifice, numai dupa solutionarea definitiva a cauzei, īn conditiile legii.
2) Comunicarea rezultatelor expertizei si/sau lucrarii medico-legale unor persoane, institutii sau organizatii interesate se poate face īn cursul procesului penal numai cu aprobarea organului judiciar care a solicitat efectuarea acesteia.
3) Institutiile de medicina legala au obligatia sa puna la dispozitie organelor competente ale Colegiului Medicilor din Romania acte medico-legale necesare īn vederea judecarii litigiilor si abaterilor deontologice si disciplinare ale medicilor legisti.

 

CAPITOLUL V
Relatiile institutiilor de medicina legala cu alte unitati sanitare

Art. 40 - Unitatile sanitare, la cerere, sprijina efectuarea expertizelor, a constatarilor sau a altor lucrari medico-legale, prin consulturi de specialitate si investigatii paraclinice. Aceste activitati pot fi asigurate si de unitati medico-sanitare private, pe baza de contract, īn conditiile legii.

Art. 41 - 1) Consulturile solicitate de institutiile medico-legale se efectueaza, īn mod obligatoriu, de un medic specialist sau primar. 
2) Rezultatele se consemneaza īntr-un document medical.

Art. 42 - 1) Unitatile sanitare sunt obligate sa puna la dispozitie institutiilor medico-legale, la cererea scrisa a acestora: copii lizibile de pe documente medicale, extrase din registrele de consultatii, copii integrale lizibile de pe fisele de observatie clinica cuprinzānd evolutia clinica, tratamentul, rezultatele investigatiilor paraclinice, protocoale operatorii, sau sa permita accesul expertului desemnat la orice documente medicale privind cazurile cercetate. Unitatile medicale au obligatia sa puna la dispozitie institutiilor medico-legale, la cererea acestora, si documentul original al oricarei investigatii efectuate, tinānd evidenta stricta a acestora si pastrānd o copie īn locul originalului. 
2) Documentele se arhiveaza de catre institutiile de medicina legala fara termen limita de pastrare a acestora. 
3) Copiile de pe documentele medicale prevazute la alin 1) trebuie sa fie lizibile, sa poarte mentiunea "conform cu originalul", semnatura si parafa medicului responsabil.

Art. 43 - Conducatorul unitatii sanitare are obligatia sa instruiasca personalul din subordine ca, īn cauzele care implica si o cercetare medico-legala, leziunile traumatice sa fie descrise dupa regulile semiologiei medico-legale, īn mod detaliat, īn documentele spitalicesti, cum ar fi: registre de consultatii, foi de observatii si altele.

Art. 44 - 1) Īn cazuri urgente, cānd constatarea medico-legala nu poate fi amānata deoarece exista pericolul disparitiei probelor, unitatile sanitare sunt obligate sa colaboreze la solutionarea acestora. 2) Paza si conservarea probelor se asigura de organele de cercetare penala, conform legii.

 

CAPITOLUL VI
Plata lucrarilor medico-legale

Art. 45 - Achitarea contravalorii expertizelor, a constatarilor si a altor lucrari medico-legale, potrivit tarifelor stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului justitie, se poate efectua: 
a) īn numerar, la casieria institutiilor de medicina legala; 
b) prin ordin de plata sau prin varsamānt direct īn contul institutiei de medicina legala.

Art. 46 - Īn cazurile īn care pentru efectuarea lucrarii medico-legale solicitate sunt necesare investigatii suplimentare, clinice sau paraclinice, efectuate īn cadrul institutiilor de medicina legala, dupa efectuarea acestora se comunica prin borderou costul final al lucrarii, īn conformitate cu tarifele oficiale, iar lucrarea nu se elibereaza decāt dupa efectuarea platii.

Art. 47 - 1) Īn cazurile īn care pentru efectuarea lucrarii medico-legale solicitate sunt necesare investigatii suplimentare, clinice sau paraclinice, efectuate īn cadrul altor unitati sanitare decāt institutiile medico-legale, solicitantul este informat cu privire la faptul ca investigatiile suplimentare se efectueaza contra cost, iar dupa efectuarea acestora i se comunica prin borderou costul final al expertizei, cu decont defalcat. 
2) Decontarea cheltuielilor prevazute la alin 1) poate fi facuta individual sau pe baza unor borderouri lunare curpinzānd suma tuturor cheltuielilor efectuate la cerea organelor judiciare de catre unitatile sanitare si transmise spre decontare institutelor sau serviciilor de medicina legala. Decontarea acestor cheltuieli se face imediat, fara a depasi circuitul bancar de 3 zile sau, daca unitatile respective se afla īn alta localitate, de 6 zile.

Art. 48 - Plata lucrarilor medico-legale efectuate la cererea persoanelor fizice se face la casieriile institutiilor de medicina legala.

Art. 49 - 1) Prestatiile medico-legale solicitate de cetateni straini apartinānd statelor cu care Romānia a īncheiat acorduri de reciprocitate īn domeniu se efectueaza īn conformitate cu prevederile acestor acorduri. 
2) Īn cazul īn care cetatenii straini nu provin din tari cu care Romānia a īncheiat acorduri de reciprocitate, prestatiile medico-legale se efectueaza contra cost, īn baza tarifelor stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului justitiei.

Art. 50 - Serviciile de medicina legala judetene din subordinea directiilor judetene de sanatate publica defalcheaza costurile lucrarilor medico-legale dupa cum urmeaza: 
a) contravaloarea constatarilor si expertizelor care nu necesita colaborarea institutului de medicina legala competent sau a Institutului de Medicina Legala "Prof.Dr. Mina Minovici" Bucuresti se varsa integral īn contul acestora; 
b) contravaloarea investigatiilor complementare, clinice sau paraclinice, a avizelor comisiilor de avizare si control, precum si a oricaror alte lucrari medico-legale efectuate, partial sau total, īn cadrul altor institutii de medicina legala se varsa īn contul unitatilor prestatoare de catre unitatea care elibereaza lucrarea si īncaseaza contravaloarea totala.

--- --- --

- inapoi sus -



You can play best games for brain and soul on At 7 Games.
  Copyright © 2008 Romanian Society of Legal Medicine. All rights reserved.
created by cooz.ro
  best brain games, girls games and action games for brain and soul virtualizare vmware vsphere esxi server backup storage cablare structurata antivirus securitate firewall mail web dns trandafir trandafiri pomi fructiferi conifere brad brazi pin tuja tuia plante ornamentale vita de vie coacaze zmeura agrise