LEGISLATIE

LEGEA NR. 459
privind
ORGANIZAREA ACTIVITATII SI FUNCTIONAREA
INSTITUTIILOR DE MEDICINA LEGALA
(publicata in MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI NR. 418/27.07.2001)

Prin acest text de lege, Parlamentul Romaniei aproba si adopta
Ordonanta Guvernulului Romaniei 1/2000 privind
ORGANIZAREA ACTIVITATII SI FUNCTIONAREA
INSTITUTIILOR DE MEDICINA LEGALA
(publicata īn Monitorul Oficial Partea I, Nr 22/21.01.2000)

 

CAPITOLUL I

DISPOZITII GENERALE

Art. 1 Activitatea de medicina legala, parte integranta a asistentei medicale, consta īn efectuarea de expertize, examinari, constatari, examene de laborator si alte lucrari medico-legale asupra persoanelor īn viata, cadavrelor, produselor biologice si corpurilor delicte, īn vederea stabilirii adevarului īn cauzele privind infractiunile contra vietii, integritatii corporale si sanatatii persoanelor ori īn alte situatii prevazute de lege, precum si īn efectuarea de expertize medico-legale psihiatrice si de cercetare a filiatiei.

Art. 2
(1) Activitatea de medicina legala asigura mijloace de proba cu caracter stiintific organelor de urmarire penala, instantelor judecatoresti, precum si la cererea persoanelor interesate, īn solutionarea cauzelor penale, civile sau de alta natura, contribuind prin mijloace specifice, prevazute de lege, la stabilirea adevarului.
(2) Īn desfasurarea activitatii de medicina legala, institutiile de medicina legala colaboreaza cu organele de urmarire penala si instantele judecatoresti, īn vederea stabilirii lucrarilor de pregatire si a altor masuri necesare pentru ca expertizele, constatarile sau alte lucrari medico-legale sa fie efectuate īn bune conditii si īn mod operativ.
(3) Institutiile de medicina legala contribuie la realizarea cercetarii stiintifice īn domeniul medicinei legale si la īmbunatatirea asistentei medicale, prin elaborarea de opinii stiintifice medico-legale īn cazurile solicitate de organele sanitare.

Art. 3
(1) Orice ingerinta īn activitatea medico-legala este interzisa.
(2) Īncalcarea prevederilor alin.(1) atrage raspunderea administrativa, civila sau penala, dupa caz.

Art. 4 Institutiile de medicina legala sunt singurele unitati sanitare care efectueaza, potrivit legii, constatari, expertize, precum si alte lucrari medico-legale.

Art. 5
(1) Activitatea de medicina legala se realizeaza prin urmatoarele institutii sanitare cu caracter public:
         a) Institutul National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti, unitate cu personalitate juridica īn subordinea Ministerului Sanatatii si Familiei;
         b) institutele de medicina legala din centrele medicale universitare, unitati cu personalitate juridica īn subordinea Ministerului Sanatatii si Familiei;
         c) serviciile de medicina legala judetene si cabinetele de medicina legala din orasele neresedinta de judet, aflate īn structura organizatorica a serviciilor de medicina legala judetene, subordonate, din punct de vedere administrativ, directiilor de sanatate publica.
(2) Pe lānga Institutul National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti functioneaza Comisia superioara medico-legala, cu sediul la acest institut.
(3) Īn cadrul institutelor de medicina legala din centrele medicale universitare, precum si īn cadrul Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti functioneaza comisii de avizare si control ale actelor medico-legale.

Art. 6
(1) Activitatea institutiilor de medicina legala este coordonata, din punct de vedere administrativ, de Ministerul Sanatatii si Familiei.
(2) Activitatea de medicina legala este coordonata, sub raport stiintific si metodologic, de Ministerul Sanatatii si Familiei si de Consiliul superior de medicina legala, cu sediul la Institutul National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti.
(3) Īn vederea asigurarii bunei desfasurari a activitatii de medicina legala Ministerul Sanatatii si Familiei colaboreaza cu Ministerul Justitiei.

Art. 7 - Serviciile prestate potrivit art.4, din dispozitia organelor de urmarire penala sau a instantelor judecatoresti ori la cererea persoanelor interesate, se efectueaza contra cost, veniturile realizate urmānd sa fie utilizate de institutiile de medicina legala, conform prevederilor legale.

Art. 8 - Cheltuielile necesare pentru efectuarea constatarilor, expertizelor, precum si a altor lucrari medico-legale dispuse de organele de urmarire penala sau de instantele judecatoresti constituie cheltuieli judiciare care se avanseaza de stat si se suporta, īn conditiile legii, dupa cum urmeaza:
         a) daca lucrarile au fost dispuse de instantele judecatoresti, din bugetul de venituri si cheltuieli al Ministerului Justitiei;
         b) daca lucrarile au fost dispuse de procurori, din bugetul de venituri si cheltuieli al Ministerului Public;
         c) daca lucrarile au fost dispuse de organele de cercetare penala, din bugetul de venituri si cheltuieli al Ministerului de Interne.

Art. 9 - Īn activitatea lor, medicii legisti au obligatia de a sesiza autoritatile competente orice īncalcari ale legilor, care constituie infractiuni, pentru care actiunea penala se pune īn miscare din oficiu sau ale conventiilor internationale privitoare la drepturile omului la care Romānia este parte.

Art. 10 - Īn cazurile de incompatibilitate prevazute de lege expertii medico-legali sunt obligati sa depuna, īn scris, declaratie de abtinere. Īn lipsa acesteia expertii medico-legali pot fi recuzati, potrivit legii.

Art. 11 - Angajarea, transferul si desfacerea contractului individual de munca al personalului cu pregatire superioara din institutiile de medicina legala se fac de organele competente, potrivit legii, cu acordul Consiliului superior de medicina legala.

 

CAPITOLUL II

ORGANIZAREA SI ATRIBUTIILE CONSILIULUI SUPERIOR DE MEDICINA LEGALA

Art. 12
(1) Consiliul superior de medicina legala are urmatoarea componenta:
         a) directorii institutelor de medicina legala;
         b) profesorii de medicina legala din tara;
         c) seful comisiei de specialitate al Colegiului Medicilor din Romānia;
         d) 3 medici legisti din diferite servicii de medicina legala judetene, numiti prin ordin al ministrului sanatatii;
         e) presedintele comisiei de specialitate a Ministerului Sanatatii si Familiei;
         f) un reprezentant al Ministerului Sanatatii si Familiei, numit prin ordin al ministrului sanatatii si familiei;
         g) un reprezentant al Ministerului Justitiei, numit prin ordin al ministrului justitiei;
         h) un reprezentant al Ministerului Public, numit prin ordin al ministrului justitiei;
         i) un reprezentant al Ministerului de Interne, numit prin ordin al ministrului de interne.
(2) Directorul General al Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti este, de drept, presedintele Consiliului superior de medicina legala. Īn caz de indisponibiltate, el poate fi īnlocuit de unul din directorii institutelor de medicina legala, desemnat de presedintele Consiliului superior de medicina legala.
(3) Directorul general al Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti si directorii institutelor de medicina legala din centrele medicale universitare sunt numiti prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, pe baza de concurs.

Art. 13 - Consiliul superior de medicina legala are urmatoarele atributii:
         a) coordoneaza activitatea de medicina legala, din punct de vedere stiintific si metodologic, īmpreuna cu Ministerul Sanatatii, īn vederea asigurarii unei practici medico-legale unitare pe īntreg teritoriul tarii;
         b) studiaza si interpreteaza anual, morbiditatea si mortalitatea medico-legala, si informeaza despre aceasta Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul Justitiei, Ministerul Public si Ministerul de Interne;
         c) initiaza studii de criminologie si alte studii interdisciplinare de interes social si medico-legal, la nivel national;
         d) sprijina, prin mijloace specifice, activitatea medico-sanitara; e) propune spre aprobare Ministerului Sanatatii si Familiei componenta nominala si modul de functionare ale Comisiei superioare medico-legale si ale comisiilor de avizare si control al actelor medico-legale; d) adopta, īn termen de 30 de zile de la data constituirii, regulamentul propriu de organizare si functionare.

Art. 14 - Consiliul superior de medicina legala se īntruneste semestrial sau ori de cāte ori este necesar, la cererea presedintelui sau a cel putin o treime din numarul membrilor sai.

 

CAPITOLUL III

ATRIBUTIILE INSTITUTIILOR SANITARE CARE DESFASOARA ACTIVITATE DE MEDICINA LEGALA

Art. 15 - Institutul National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti, precum si celelalte institute de medicina legala, īn limitele competentei lor teritoriale, stabilite prin regulamentul de aplicare a dispozitiilor prezentei ordonante, au urmatoarele atributii principale:
         a) efectueaza, din dispozitia organelor de urmarire penala, a instantelor judecatoresti sau la cererea persoanelor interesate, expertize si constatari, precum si alte lucrari cu caracter medico-legal;
         b) efectueaza noi expertize medico-legale dispuse de organele de urmarire penala sau instantele judecatoresti, precum si īn cazurile de deficiente privind acordarea asistentei medicale ori īn cazurile īn care, potrivit legii, sunt necesare expertize medico-legale psihiatrice;
         c) executa examene complementare de laborator, solicitate de serviciile de medicina legala judetene, de organele de urmarire penala, de instantele judecatoresti sau de persoanele interesate;
         d) īndeplinesc, pentru judetele īn care īsi au sediul, respectiv pentru municipiul Bucuresti, atributiile ce revin serviciilor de medicina legala judetene prevazute īn prezenta ordonanta;
         e) efectueaza cercetari stiintifice īn domeniul medicinii legale si pun la dispozitie īnvatamāntului universitar si postuniversitar materiale documentare, precum si alte mijloace necesare procesului de īnvatamānt;
         f) contribuie la sprijinirea asistentei medicale atit prin analiza aspectelor medico-legale din activitatea unitatilor sanitare, cāt si prin efectuarea unor analize de specialitate la cererea acestora;
         g) propun Consiliului superior de medicina legala masuri corespunzatoare īn vederea asigurarii, din punct de vedere metodologic, a unei practici unitare īn domeniul medicinii legale pe īntreg teritoriul tarii;
         h) avizeaza functionarea, īn conditiile legii, a agentilor economici care desfasoara activitati de īmbalsamare si alte servicii de estetica mortuara..

Art. 16 - Directorul general al Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti si directorii institutelor de medicina legala din centrele medicale universitare desemneaza medicii legisti din subordine, care urmeaza sa efectueze constatarile medico-legale, expertizele si noile expertize medico-legale.

Art. 17 - Serviciile de medicina legala judetene au urmatoarele atributii principale:
         a) efectueaza expertize si constatari medico-legale din dispozitia organelor de urmarire penala sau a instantelor judecatoresti, precum si īn cazurile de deficiente īn acordarea asistentei ori īn cazurile īn care, potrivit legii, sunt necesare expertize medico-legale psihiatrice;
         b) efectueaza orice alta expertiza sau constatare medico-legala, īn cazul īn care se apreciaza ca aceasta nu poate fi efectuata de cabinetul de medicina legala;
         c) efectueaza, cu plata, examinari medico-legale, la cererea persoanelor interesate, precum si orice alte lucrari medico-legale, cu exceptia celor care intra īn competenta cabinetului de medicina legala;
         d) efectueaza noi expertize medico-legale, cu exceptia celor care intra īn competenta institutelor de medicina legala;
         e) pun la dispozitie catedrelor de medicina legala din universitatile de medicina si farmacie, īn conditiile prevazute de dispozitiile legale, de deontologia medicala si de reglementarile privind drepturile omului, materiale documentare, cadavre, tesuturi si alte produse biologice necesare procesului didactic;
         f) pun la dispozitia Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti si a institutelor de medicina legala materiale necesare pentru cercetarea stiintifica;
         g) participa, la cererea institutiilor sanitare si a Colegiului Medicilor din Romānia, la lucrarile comisiilor de ancheta, instituite de acestea si contribuie, atunci cānd diagnosticul este incert, la clarificarea cauzelor care au provocat vatamarea integritatii corporale, a sanatatii sau decesul bolnavilor.

Art. 18 - Cabinetele de medicina legala au urmatoarele atributii principale:
         a) efectueaza orice expertiza si constatare medico-legala, din dispozitia organelor de urmarire penala sau a instantelor judecatoresti, cu exceptia celor ce intra īn atributiile serviciilor de medicina legala;
         b) asigura, cu plata, efectuarea examinarilor medico-legale, la cererea persoanelor interesate,
         c) asigura, cu plata, efectuarea altor lucrari medico-legale

Art. 19 - Examinarile medico-legale cerute de persoanele interesate se asigura de catre un medic legist al serviciului de medicina legala sau al cabinetului de medicina legala din raza teritoriala de activitate, o singura data aceleiasi persoane, pentru aceeasi fapta.

 

CAPITOLUL IV

ORGANIZAREA SI ATRIBUTIILE COMISIEI SUPERIOARE MEDICO-LEGALE
SI ALE COMISIILOR DE AVIZARE SI CONTROL AL ACTELOR MEDICO-LEGALE

Art. 20
(1) Comisia superioara medico-legala este compusa din urmatorii membrii permanenti:
         a) directorul general al Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti;
         b) directorul adjunct medical al Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti;
         c) directorii institutelor de medicina legala din centrele medicale universitare;
         d) sefii disciplinelor de profil din facultatile acreditate din cadrul centrelor medicale universitare;
         e) seful disciplinei de morfopatologie a Universitatii de Medicina "Carol Davila" Bucuresti;
         f) 2-4 medici primari legisti, cu experienta īn specialitate, desemnati la propunerea directorului general al Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti, cu acordul comisiei de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei.
(2) La lucrarile Comisiei superioare pot fi cooptati, īn functie de specificul lucrarilor, profesori - sefi de disciplina, din diferite specialitati medicale, precum si specialisti din alte domenii ale stiintei, care pot contribui la lamurirea problemelor a caror rezolvare o cere justitia īn diferite expertize medico-legale.
(3) Directorul general al Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti este presedintele Comisiei superioare medico-legale.

Art. 21
(1) Comisia de avizare si control a actelor medico-legale din cadrul institutelor de medicina legala din centrele universitare este compusa din:
         a) directorul institutului de medicina legala din centrul medical universitar respectiv;
         b) 2-4 medici primari legisti cu experienta īn specialitate, desemnati la propunerea directorului general al Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti, cu acordul comisiei de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei.
(2) La lucrarile Comisiei de avizare si control al actelor medico-legale pot fi cooptati, īn functie de specificul lucrarilor, profesori - sefi de disciplina, din diferite specialitati medicale.
(3) Directorul institutului de medicina legala din centrul medical universitar este presedintele Comisiei de avizare si control a actelor medico-legale.

Art. 22 - Componenta nominala si modul de functionare ale Comisiei superioare medico-legale si ale comisiilor de avizare si control al actelor medico-legale se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, la propunerea Consiliului superior de medicina legala.

Art. 23
(1) Membrii Comisiei superioare medico-legale primesc o indemnizatie pentru activitatea desfasurata īn afara functiei de baza, care nu face parte din salariul de baza, din bugetul Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti, iar membrii comisiilor de avizare si control al actelor medico-legale primesc o indemnizatie, īn aceleasi conditii, din bugetele institutelor de medicina legala.
(2) Cuantumul indemnizatiei, stabilit īn raport cu numarul sedintelor la care participa membrii comisiilor, nu poate depasi, īn cursul unei luni, 25% din salariul de baza al functiei īndeplinite.
(3) De indemnizatia prevazuta la alin. (1) beneficiaza si persoanele cooptate la lucrarile Comisiei superioare medico-legale si ale comisiilor de avizare si control al actelor medico-legale din cadrul institutelor de medicina legala din centrele medicale universitare.

Art. 24
(1) Comisia superioara medico-legala verifica si avizeaza, din punct de vedere stiintific, la cererea organelor īn drept, concluziile diverselor acte medico-legale si se pronunta asupra eventualelor concluzii contradictorii ale expertizei cu cele ale noii expertize medico-legale sau ale altor acte medico-legale.
(2) Īn cazul īn care concluziile actelor medico-legale nu pot fi avizate, Comisia superioara medico-legala recomanda refacerea totala sau partiala a lucrarilor la care se refera actele primite pentru verificare si avizare, formulānd propuneri īn acest sens sau concluzii proprii.
(3) Avizele Comisiei superioare medico-legale se trimit solicitantilor īn cel mult 40 de zile de la data cererii si se comunica unitatilor de medicina legala care s-au pronuntat īn cauza respectiva.

Art. 25
(1) Comisiile de avizare si control al actelor medico-legale din cadrul institutelor de medicina legala examineaza si avizeaza:
         a) actele de constatare sau de expertiza medico-legala, efectuate de serviciile de medicina legala judetene, īn cazurile īn care organele de urmarire penala sau instantele judecatoresti considera necesara avizarea;
         b) actele noilor expertize efectuate de serviciile medico-legale judetene īnainte de a fi transmise organelor de urmarire penala sau instantelor judecatoresti.
(2) Prevederile art.24 alin.(2) se aplica īn mod corespunzator īn cazul comisiilor de avizare si control al actelor medico-legale din cadrul institutelor de medicina legala.
(3) Avizele comisiilor de avizare si control al actelor medico-legale se transmit solicitantilor īn cel mult 30 de zile de la data cererii.

 

CAPITOLUL V

FINANTAREA ACTIVITATII INSTITUTIILOR DE MEDICINA LEGALA

Art. 26
(1) Finantarea activitatii Institutului National de Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti si a institutelor de medicina legala din centrele medicale universitare se face, īn conditiile legii, de la bugetul de stat, prin Ministerul Sanatatii si Familiei .
(2) Finantarea serviciilor de medicina legala judetene si a cabinetelor de medicina legala se face prin directiile de sanatate publica.
(3) Organizarea si functionarea institutiilor de medicina legala se realizeaza cu īncadrarea īn numarul de posturi aprobate prin statele de functii si īn limita fondurilor bugetare alocate Ministerului Sanatatii si Familiei.
(4) Sumele realizate din īncasarile proprii, conform legii, ramān la dispozitia institutiilor de medicina-legala, īn raport cu competenta lor teritoriala, urmānd sa fie utilizate conform prevederilor legale, pe destinatiile aprobate prin legea bugetului de stat, pentru Fondul special de sanatate.

Art. 27
(1) Salariile de baza ale personalului de specialitate din institutiile de medicina legala sunt mai mari cu 100% fata de salariile de baza prevazute de lege la aceleasi categorii de personal, la care se adauga sporurile prevazute de lege.
(2) Prevederile alin.(1) se aplica si personalului de la catedrele de medicina legala, pe perioada īn care desfasoara activitati medico-legale.

 

CAPITOLUL VI

DISPOZITII TRANZITORII SI FINALE

Art. 28
(1) Institutele de medicina legala, cu avizul Consiliului superior de medicina legala, īntocmesc liste cuprinzind experti pe niveluri de competenta, din rindul carora partile interesate pot solicita, cu plata, medici legisti sau alti specialisti care sa asiste expertii oficiali desemnati, potrivit legii, pentru anumite activitati medico-legale.
(2) Plata expertilor alesi de parti se face sub forma de onorariu, care se achita direct acestora de catre partile interesate, pe baza documentelor justificative.

Art. 29
(1) Dispozitiile din Codul de procedura penala si din Codul de procedura civila cu privire la expertize sunt aplicabile si īn cazul expertizelor medico-legale.
(2) Īn termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante se vor aproba, prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al ministrului justitiei, Normele procedurale privind efectuarea expertizelor, a constatarilor si a altor lucrari medico-legale.

Art. 30 - Tarifele pentru efectuarea expertizelor, a constatarilor si a altor lucrari medico-legale se stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului justitiei, care va fi publicat īn Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 31 - Pe data intrarii īn vigoare a prezentei ordonante, Decretul nr.446/1966 pentru organizarea institutiilor si serviciilor medico-legale, publicat īn Buletinul Oficial nr.27 din 27 mai 1966, Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 1085/1966 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a Decretului nr. 446/1966 pentru organizarea institutiilor si serviciilor medico-legale, precum si orice alte dispozitii contrare, se abroga.

--- --- --

- inapoi sus -



You can play best games for brain and soul on At 7 Games.
  Copyright © 2008 Romanian Society of Legal Medicine. All rights reserved.
created by cooz.ro
  best brain games, girls games and action games for brain and soul virtualizare vmware vsphere esxi server backup storage cablare structurata antivirus securitate firewall mail web dns trandafir trandafiri pomi fructiferi conifere brad brazi pin tuja tuia plante ornamentale vita de vie coacaze zmeura agrise